c

piątek, 20 marca 2015

Dieta Dukana

Jest to jeden z najnowszych „wynalazków die-tetycznych". Polega na spożywaniu dużej ilości białka, małej ilości tłuszczów i całkowitym wyeliminowaniu węglowodanów. Niestety, często po
zakończeniu diety pojawiają się problemy zdrowotne. Nie powinni jej stosować młodzi ludzie, którzy się uczą, oraz osoby pracujące umysłowo.
Przebieg diety
Faza I - intensywna i stymulująca utratę kilogramów w bardzo krótkim czasie. W tej fazie spożywa się wyłącznie białka.
Faza Ił - regularna utrata masy ciała, pozwalająca osiągnąć upragnioną wagę. Jest to etap naprzemienny - białkowo-warzywny.
Faza III - utrwalanie osiągniętej, lecz wciąż nie-stabilnej wagi poprzez stosowanie odpowiedniej diety trwającej 10 dni na każdy utracony kilogram masy ciała.
Faza IV - ostateczna stabilizacja osiągniętej wagi pod warunkiem zachowania ścisłej diety przez jeden dzień w tygodniu do końca życia.
Dukan twierdzi, że po dwóch-trzech dniach diety opartej wyłącznie na proteinach głód znika nie-mal całkowicie. Jednak taki sposób odżywiania prowadzi do ketozy - stanu, w którym organizm jako źródła energii używa wyłącznie własnych tłuszczów zapasowych. Podczas diety zachodzą niekorzystne dla organizmu procesy chemiczne. Mózg, który do prawidłowej pracy potrzebuje dziennie minimum 120 g glukozy (powstającej z węglowodanów), zmuszony jest odżywiać się związkami ketonowymi. W ten sposób jednak po-zyskuje tylko 70% potrzebnej mu energii, jest więc niedożywiony. Po kilku dniach stosowania diety ketogenicznej wchodzi się w stan euforyczny (tak oddziaływanie ketonów określają lekarze) charak-teryzujący się doskonałym samopoczuciem, wesołością, uczuciem lekkości.
W diecie Dukana brakuje bardzo wielu składników mineralnych i witamin. Może ona także prowadzić też do odwodnienia. Mimo że spożywa się bardzo dużo białka, organizm czerpie energię także z mię-śni. Spadek wagi to zatem również ubytek masy mięśniowej. Długofalowe stosowanie diety proteinowej po-woduje zakwaszenie organizmu, co może do-prowadzić do uszkodzenia nerek, odwapnienia kości, wzrostu syntezy homocysteiny — związku inicjującego zmiany miażdżycowe. Aby pozbywać się ubocznych produktów przemian białkowych, zaleca się picie dużej ilości wody. Dukan jednak
dopuszcza również picie nieograniczonych ilości gazowanych napojów typu light. Zawierają one aspartam, szkodliwy związek chemiczny, który w dużych ilościach może powodować wiele skutków ubocznych, np. bóle i zawroty głowy, napady epilepsji, nudności, drętwienia, wysypki, depresje, zmęczenie, drażliwość, częstoskurcz serca, bez-senność, problemy z widzeniem i inne. Dodatkowo duże ilości aspartamu działają przeczyszczająco! W dalszej części poradnika przedstawiono diety, które osoby zdrowe mogą stosować bez ryzyka dla zdrowia, jeżeli będą postępować zgodnie z podanymi za leceniami dietetyka. Najlepiej jednak przeprowadza( je pod kontrolą specjalisty, wtedy nie tylko przyniosą upragniony efekt odchudzający, ale także zdrowotny.

Zalety
 • działa bardzo szybko
 • może być stosowana krótko przez osoby zdrowe

Wady

 • nie jest dietą zbilansowaną
 • niesie ryzyko pogorszenia stanu zdrowia 
• może być stosowana jedynie jako dieta ostatniej szansy przez osoby bardzo otyłe (pod kontrolą lekarza lub dietetyka) 
• obciąża wątrobę i nerki
 • zakwasza organizm
 • przykry zapach ciała, suchość w ustach