c

czwartek, 12 marca 2015

Dieta Montignaca

Dieta Michela Montignaca także opiera się na indeksie glikemicznym, co oznacza, że dobiera-jąc produkty pokarmowe, zwraca się uwagę naich zdolność do podnoszenia poziomu cukru we krwi. Zaleca też, aby unikać tłuszczów nasyco-nych (masło, tłuste sery i wędliny) i wybierać pro-dukty zawierające tłuszcze nienasycone (np. jajka, drób, oliwa z oliwek, tłuste ryby).
Według diety Montignaca stężenie cukru we krwi po posiłku powinno być możliwie jak najniż-sze przy jednoczesnym zachowaniu równowagi w odżywianiu i normalnym spożywaniu węglowo-danów. Dzieli on zatem węglowodany na „dobre" i „złe". „Dobre" to te, które nie przyczyniają się do podnoszenia poziomu cukru we krwi. Znajdują się one w produktach nisko przetworzonych, np. nieoczyszczonych zbożach, ryżu pełnoziarnistym, warzywach strączkowych, a także w niektórych warzywach i owocach. „Złe" węglowodany znajdu-
ją się w produktach poddanych oczyszczaniu oraz innym rodzajom obróbki. Dlatego odradza spoży-cie cukru, białej mąki, białego ryżu, ziemniaków i kukurydzy.
W diecie Montignaca przewidziane są trzy posił-ki dziennie, dopuszcza się także jedną przekąskę.

Przebieg diety Faza I - ubytek kilogramów


W tym okresie należy wybierać pokarmy o niskim indeksie glikemicznym (IG poniżej 50). Nie wolno rezygnować z posiłków! Należy jeść o stałych po-rach. Śniadanie powinno być obfite, obiad - sycą-cy, a kolacja - lekka, najpóźniej trzy godziny przed snem.
Dozwolone są dwa typy posiłków: Węglowoda-nowy - składa się z produktów węglowodanowych o IG < 50, białka i niewielkiej ilości tłuszczów nienasyconych, ale nie zawiera tłuszczów nasyco-nych. Tłuszczowy - w jego skład wchodzą tłusz-cze, białka oraz produkty węglowodanowe o IG < 35 (warzywa).
Śniadania powinny zawierać „dobre" węglowo-dany, najlepiej bez tłuszczu. Obiad powinien być tłuszczowy z dodatkiem węglowodanów o bardzo niskim IG. Kolacja dowolna, ale lżejsza od obiadu.
Śniadanie węglowodanowe: twaróg 0% tłusz-czu, płatki owsiane, żytnie lub jęczmienne z mle-kiem albo jogurtem 0% tłuszczu, niewielka ilość dżemu na fruktozie, chleb z mąki z pełnego prze-miału, ryż, makaron bezjajeczny, surowe warzywa, pasta z roślin strączkowych. 30 minut przed takim śniadaniem można zjeść owoc.
Śniadanie tłuszczowe: jajka, wędlina, ser, ryby, surowe warzywa (z wyjątkiem marchwi, buraków i ziemniaków). W tym zestawie nie mogą pojawić się składniki wymienione dla śniadania węglowo-danowego, ketchup, musztarda i inne produkty zawierające cukier.
Obiad węglowodanowy: ryż, makaron z mąki durum bez jajek, surowe i gotowane warzywa (oprócz marchwi, buraków i ziemniaków, kukury-dzy, groszku oraz innych warzyw z wysokim IG), sosy na bazie warzyw i jogurtu 0% tłuszczu, bar-dzo chude ryby, soczewica, fasola, groch, soja.
Obiad tłuszczowy: mięsa, sery, ryby, jaja, surowe i gotowane warzywa (bez gotowanych buraków, mar-chwi i ziemniaków, kukurydzy oraz groszku), sosy na bazie wywarów z mięsa i śmietany, oleje, oliwki.
Uwaga! Posiłek tłuszczowy można spożyć naj-wcześniej 3 godziny po węglowodanowym, a wę-glowodanowy - około 4 godzin po tłuszczowym.

Kolacja powinna być lżejszą i mniejszą wersją obiadu i w większości składać się z produktów o niskim indeksie glikemicznym. Podczas I fazy na kolację lepiej nie jeść tłuszczów.

Faza II - stabilizująca


Jest mniej restrykcyjna, jeśli chodzi o łączenie tłuszczów i węglowodanów. Możliwe jest też oka-zjonalne spożywanie pokarmów w ogóle niedo-zwolonych w I fazie.



 Zalety
 • nie odczuwa się głodu • stosowanie jej wyrównuje poziom cukru we krwi
 • obniża ryzyko zawału i choroby wieńcowej • reguluje działanie trzustki
Wady

 • konieczność stałego sprawdzania indeksu glikemicznego potraw
• trudna do przeprowadzenia (olbrzymia ilość produktów i informacji)

 • niezalecana dla ludzi z chorobami przewodu pokarmowego