c

czwartek, 12 marca 2015

Dieta South Beach

Dieta plaż południowych Stworzył ją kardiolog Arthur Agatson z myślą o zmniejszeniu ryzyka wystąpienia u pacjentów zawału serca, cukrzycy czy wylewu przy jedno-czesnej utracie wagi. Jej zasadą jest wyelimino-wanie wysoko przetworzonych węglowodanów (np. makaronów) oraz tłuszczów nasyconych i zastąpienie ich pokarmami zawierającymi biał-ka, węglowodany złożone i tłuszcze nienasycone. Jest to więc bardziej sposób odżywiania niż zwy-kła dieta.

Przebieg diety

Faza I - szybkie chudnięcie. Trwa ona dwa ty-godnie i jest najbardziej rygorystyczna. Wymaga dużej dyscypliny i wysiłku. W tym czasie należy
drastycznie zmienić nawyki żywieniowe. Można wprawdzie jeść tak dużo, aż zaspokoi się głód, ale zakazane są m.in. ziemniaki, pieczywo, owoce i słodycze oraz napoje zawierające kofeinę.
Największe problemy sprawia zazwyczaj koniec-ność rezygnacji z chleba i ziemniaków (produktów o wysokim indeksie glikemicznym, które szybko podnoszą poziom cukru we krwi) oraz wykluczenie nabiału. Nie można pić napojów zawierających kofeinę, tzn. kawy, coca-coli, ale też herbaty! W tej fazie chudnie się bardzo szybko, nawet do 6 kg, ale może ona być bardzo trudna do zrealizowania.
Można jeść: chude mięso (np. pierś kurczaka bez skórki, pierś z indyka, polędwicę wołową i wieprzową, gotowaną szynkę wieprzową, chudy udziec cielęcy, sznycel cielęcy), wszystkie gatunki ryb, jaja, rośliny strączkowe, orzechy, oliwę z oli-wek, niektóre warzywa (np. brokuły, bakłażany, fasolę czerwoną i szparagową, groch, grzyby, ka-lafior, kapustę, ogórki, selera, cukinię, rzepę, szparagi, zieloną sałatę, szpinak, pomidory), słodycze jedynie w ilości do 75 kcal dziennie.
Nie wolno spożywać: tłustych mięs, pasztetów, parówek, kiełbas, mleka, kefiru, jogurtu, lodów, serów półtłustych, żółtych i pleśniowych, owo-ców, buraków, marchwi, kukurydzy, ziemniaków ryżu, makaronów, ciast, płatków śniadaniowych, pieczywa, kasz, napojów z kofeiną, soków owocowych, napojów gazowanych, alkoholu.


Faza II - utrzymanie wagi. Czas jej trwania jest dłuższy i dobiera się go indywidualnie.
W tym czasie do jadłospisu można wprowadzić: niektóre owoce (brzoskwinie, czarne jagody, grejpfruty, gruszki, jabłka, mango, kiwi, morele, pomarańcze, śliwki, truskawki, winogrona, wi-śnie), jogurty light (naturalne nisko słodzone lub 0% tłuszczu), płatki owsiane, otręby, pieczywo ry-żowe, makarony z pełnego ziarna, prażoną kuku-rydzę, zielony groszek, a także gorzką czekoladę i czerwone wino w niewielkich ilościach.
Nadal należy unikać: chleba pszennego i białego ryżu, buraków, marchwi, kukurydzy, ziemniaków, ananasa, arbuza, bananów, owoców z puszki, so-ków owocowych, lodów, dżemu, miodu.

Faza III - utrwalenie efektów odchudzania. Etap ten rozpoczyna się w chwili, gdy uzyska się wymarzoną wagę, i nie jest ograniczony w czasie. W tej fazie można jeść wszystkie produkty, na ja-kie ma się ochotę, pod warunkiem, że mają one niski indeks glikemiczny. Jeśli zdarzy się, że po bardziej kalorycznych przekąskach wróci kilka ki-logramów, wtedy należy wrócić do fazy I, po której kontynuuje się fazę III, z pominięciem fazy II.



Zalety
 • efekty diety są szybko widoczne
• nie wymaga drastycznego ograniczenia kalorii ani eliminacji wartościowych składników, ponieważ oparta jest na produktach z niskim indeksem glikemicznym 


Wady
często za szybka utrata kilogramów i efekt jo-jo po zakończeniu diety
• brak cukrów w diecie może powodować zmęczenie i rozdrażnienie, szczególnie w pierwszej fazie diety